تا پایان سال؛

حضور خودرو‌های برقی در شهر‌ها محسوس خواهد بود 

وزیر صمت گفت: تا پایان سال به طور محسوس اتوبوس و تاکسی‌های برقی را در شهر‌ها خواهیم داشت و ایستگاه‌های شارژ نیز در اغلب راه‌ها ایجاد خواهد شد.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع برقی سازی صنعت خودرو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت به سوالاتی پاسخ داد.

وزیر صمت گفت: آنچه که مهم است تغییر رویکردی را در خودروسازی شاهد هستیم و موتور‌های دیزلی با موتور‌های برقی جایگزین می‌شود. خودرو‌های برقی سیستم‌های نسبتا ساده تری دارند و در خط تولید اتوبوس‌های برقی سرمایه گذاری وسیعی صورت نگرفته و خط تولید از قبل وجود داشته است. ما نخستین اتوبوس برقی را با استفاده از ظرفیت‌های خودمان استاندارد کردیم که یک اقدام مهم است. از آن روز ساخت اتوبوس‌های برقی کلید خورد و امروز اولین خط تولید آن احداث شد.

علی آبادی افزود: تا پایان سال به طور محسوس اتوبوس و تاکسی‌های برقی را در شهر خواهیم داشت. خط تولیدی که افتتاح شد تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برقی تولید خواهد کرد، اما اگر حمایت شود این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند. وسایل نقلیه برقی پدیده‌های جدیدی هستند که نیازمند به فرهنگ سازی دارند. ما با استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم نیاز را پوشش بدهیم.

وزیر صمت با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای برقی سازی گفت: یکی از چالش‌هایی که باید با آن مواجه شد، ایستگاه‌های شارژ است. ما برای تاکسی‌ها یک برنامه‌ای را دستور کار داریم که در حال انجام است. تا پایان سال در اغلب راه‌ها سعی می‌کنیم که امکان برای شارژ ایجاد شود.

او افزود: ماشین‌های برقی، چون با شبکه فعلی منطبق هستند با پریز‌های کم آمپر نیز امکان شارژ، اما در مدت طولانی‌تر وجود دارد.

علی آبادی در پاسخ به اینکه ناترازی‌های برق مانعی برای توسعه برقی سازی در کشور ایجاد می‌کند یا خیر گفت: خوشبختانه در وزارت نیرو عملکرد خوبی را شاهد هستیم و ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده و در اغلب نقاط کشور شبکه برق داریم و در اکثر روستا‌ها برق داریم. اما در روز‌هایی از سال و در ساعات مشخصی کمبود برق داریم. می‌توانیم در این ساعات مشخص شده استفاده از شارژر‌ها را محدود کنیم و در دیگر مواقع روز شارژ خودرو انجام شود. ضمن اینکه افزایش ظرفیت و عمدتا انرژی تجدیدپذیر هم در دست اقدام است.

او در مورد تولید باتری گفت: در این مسئله کار پژوهشی را از سال‌های گذشته آغاز کردیم و پیشرفت خوبی داشته، اما به صورت موازی برای انتقال تکنولوژی ایجاد شد که ظرفیت مکفی نداشت. اما اکنون در یکی از شرکت‌های وابسته به گروه مپنا یک سرمایه گذاری نیم گیگاواتی در حال انجام است که ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 تا زمانی که در تنوع و تعداد خودروها ناترازی داشته باشیم واردات خودرو ادامه خواهد داشت

علی آبادی گفت: تا زمانی که ناترازی در تنوع و ناترازی در عرضه خودرو داشته باشیم بحث واردات را بر اساس یک رویه مشخص که تولید را تشویق کند ادامه خواهیم داد و خیلی زود تولید کننده‌های ما به ظرفیت می‌رسند و ما را از واردات گسترده بی نیاز می‌کنند.

وزیر صمت ادامه داد: خودرو‌های برقی در گذشته گران بودند، اما فناوری باعث شده که قیمت آن‌ها با خودرو‌های بنزینی نزدیک شود. یارانه‌هایی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم تا به خودرو‌های برقی داده شود به دلیل گرانتر بودن آن‌ها نیست بلکه به این دلیل است که می‌توانند برای ما مزیت ایجاد کنند و هزینه‌های کشور را کاهش دهد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار